onsdag, april 15

Superfransar

Den senaste nyheten på skönhetsfronten här i New York är Latisse, ett receptbelagt mirakelmedel som garanterat ska ge långa, fylliga ögonfransar. Bakom medicinen står Allergan, samma företag som gav oss Botox (som från början användes som nervmedicin men som nu för tiden sprutas in i folks pannor och annat för att hindra det naturliga åldrandet).

Precis som Botox hade även Latisse ett annat syfte till att börja med, nämligen att behandla ögonsjukdomen grönstarr. Patienterna använde dropparna till att minska det smärtsamma och farliga trycket som sjukdomen gav på ögonen men upptäckte efter ett tag att deras ögonfransar växte dramatiskt. Då kom företaget på den brillianta idéen att marknadsföra medicinen som ögonfransförlängare, döpte om den till Latisse samt höjde priset med några dollar.

Trots risken för bieffekter som röda, kliande ögon och pigmentförändringar på ögonlocken är intresset för produkten enormt och köerna hos dermatologerna långa. Att Latisse är dyrt verkar inte heller stoppa de amerikanska kvinnorna, runt 120 dollar i månaden får man räkna med att hosta upp för drömfransarna. Personligen är det här nog inget som jag skulle våga pröva, hellre lägger jag ner lite extra pengar på en riktigt bra mascara eller lösögonfransar. Eller vad tror ni? Är det här något för er?

(Så här långa fina fransar kan man tydligen få om man använder Latisse)

6 kommentarer:

Veronica sa...

Herregud, vad dom hittar på. Ja, man blir ju urtjusig med en stel panna som inte uttrycker något och nu även med röda, irriterade ögon samt med ögonlock med pigmentförändringar på. Otroligt. Jag kan bara skaka på huvudet åt alla dessa påhitt. Undrar vad som kommer härnäst?

Mi sa...

Men gu', jag blev nästan rädd av dom fransarna! :O Inget jag skulle vilja ha faktiskt.

El sa...

Oj oj oj. Så scary. Visst, jag skulle gärna ha lite längre (och mörkare) fransar, men jösses... inte till priset av att mixtra med ögonen på det viset :-o

Anonym sa...

dom fransarna ser ju helt freaky ut! no way, josé!

annahita sa...

men fy. hon ser ju ut som en kamel. sådär långa ögonfransar vill väl ingen ändå ha?

Anonym sa...

Jag har Latisse och det stämmer exakt som dom säger. Dom blir låååååånga och det går snabbt!!!